Hoe je de processen beheerst in een organisatie die continu verandert

De wereld verandert in een rap tempo, en organisaties veranderen met de wereld mee. We onderzoeken, innoveren en reorganiseren. Al deze veranderingen maken het uitdagend om de continuïteit van processen te beheersen en certificaten te behouden. In deze blog bespreken we welke uitdagingen deze continue veranderingen met zich meebrengen én wat u kunt doen om de processen toch goed te stroomlijnen.

Veranderingen binnen organisaties

De veranderingen waarmee organisaties te maken krijgen zijn heel divers. Veranderingen in de wet- en regelgeving zijn daar een voorbeeld van. Maar ook de veranderingen in de markt hebben invloed op de bedrijfsvoering. Misschien ontstaat er meer vraag naar een specifiek product. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vraag minder wordt, en dat het daardoor interessanter is om op een ander product te focussen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de personele veranderingen. Zoals bij promotie, ontslag, non-actiefstelling, zwangerschapsverlof of reorganisaties. Hoe zorgt u – ondanks deze veranderingen – toch voor een goede beheersing van processen?

Processen beheersen

Veranderingen kosten meestal veel energie. Daardoor ligt het uit het oog verliezen van processen en certificeringstraject op de loer. Wilt u dit voorkomen? Zorg dan ook tijdens een periode van verandering voor focus. Zorg bijvoorbeeld dat er iemand is die zich volledig over de belangrijkste processen bekommert. En zorg ervoor dat hij of zij dit goed vastlegt. Zo kunt u altijd terugvallen en terugblikken op de meest recente status en ontwikkelingen. Ook als deze medewerker uiteindelijk promotie maakt naar een andere afdeling, of de organisatie verlaat. Op deze manier creëert u continuïteit, ook al verandert de organisatie continu.

Procesbeheersing door een interimmer

Een goede oplossing om processen te beheersen in tijden van verandering is het inzetten van een interimmer. Een interim professional kan ondersteuning bieden bij zaken als:

  • Overbruggen van een tijdelijke afwezigheid van een werknemer (bijvoorbeeld door zwangerschapsverlof, ziekte, non-actiefstelling, promotie of ontslag);
  • Tijdelijk vergroten van de arbeidsproductiviteit door een toenemende vraag;
  • Ondersteunen bij tijdelijke projecten die parallel lopen aan de overige bedrijfsprocessen;
  • Uitvoeren van ingrijpende veranderingsprocessen en/of impopulaire maatregelen.

Flexibiliteit en continuïteit

In tijden van veranderingen biedt een interimmer zowel flexibiliteit (inzetbaar als het nodig is) én continuïteit (hij of zij focust zich op de processen die belangrijk zijn). De interim professionals van Diks Process Support zijn gespecialiseerd in het beheersen en verbeteren van processen en helpen uw organisatie hier graag mee. Onze collega’s zijn inzetbaar voor korte of langere tijd, in verschillende rollen. Bijvoorbeeld als KAM-coördinator, kwaliteitsmanager, HSEQ manager, procesmanager of operationsmanager. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem voor een vrijblijvend advies contact op via info@diksprocesssupport.nl of +31(0)6 23199827.

Direct bellen Direct bellen