Wat is de Lean-methode?

De Lean-methode is een raamwerk waarmee u gestructureerd en efficiënt kunt werken. Aan de hand van deze methode kunt u een gezonde, zelflerende organisatie opzetten en in de behoefte van de klant voorzien. Maar hoe werkt dat precies?

Hoe ziet de Lean-methode eruit?

Centraal in de Lean-methode staat efficiënt processen verbeteren. Dit houdt in dat alle activiteiten waar de klant niet bereid voor is te betalen, als overbodig worden beschouwd. Deze kunt u dan achterwege laten. U ziet dit ook terug in de naam van de methode: ‘Lean’ is ‘slank’ in het Nederlands. Maar wat is de weg die u met de Lean-methode aflegt?

De 5 kernprincipes

Er zijn binnen de Lean-methode vijf kernprincipes waarmee u uw bedrijfsprocessen kunt verbeteren. Namelijk:

  1. Specificeer de toegevoegde waarde voor uw klant. In stadium 1 staat de behoefte van de klant centraal. Dat kunnen verschillende dingen zijn: van een functioneel product tot de garantie ervan. Wat beschouwt de klant als waardevol?
  2. Definieer alle activiteiten van uw proces. Nu bekend is wat de toegevoegde waarde is, brengt u de activiteiten in kaart die hieraan bijdragen. Net zoals bij stadium 1, geldt hierbij weer: alle activiteiten die niets bijdragen aan het proces, zijn overbodig.
  3. Verwijder alle overbodige activiteiten. Het kan zijn dat u in de vorige stadia overbodige activiteiten bent tegengekomen. Tijd om deze compleet te verwijderen. Als dat niet gaat, probeer deze dan zo veel mogelijk te reduceren.
  4. De eindgebruiker geeft de aanzet. In dit stadium werkt u met het ‘just in time’-principe. Dat houdt in dat u bij interne bedrijfsprocessen handelt op aanvraag van een klant of eindgebruiker. Zo heeft u nooit te veel voorraad.
  5. Streef naar perfectie. De vier stappen zijn bekend. Nu is het tijd om deze in de bedrijfsvoering te implementeren en resultaten te behalen.

Hoe kunt u de Lean-methode implementeren?

De Lean-methode kan uw bedrijfsprocessen efficiënter maken. Maar dat lukt alleen als de verbetering binnen de organisatie gewaarborgd wordt. Hoe doet u dat? Diks Process Support kan u hierbij helpen aan de hand van een ‘verbeterteam’. Mensen van alle lagen binnen uw organisatie coachen en begeleiden we zodat zij vanaf het begin bijdragen aan het verbetertraject. Zo ontstaat er vertrouwen en een succesvolle waarborging. Daarnaast bieden we digitale verbetervoorstellen en gespecialiseerde software ter ondersteuning. Meer weten over de Lean-methode? Vraag gerust een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Adviesgesprek aanvragen

Geheel gratis en vrijblijvend!

Laat uw gegevens achter en we benaderen u voor een passend traject.

  • Snelle doorlooptijd
  • Jarenlange ervaring
  • Meetbaar succes
  • Praktische ondersteuning
Adviesgesprek aanvragen

Bekijk ook onze andere begrippen

Terug naar begrippenlijst