Wat is het verschil tussen procesmanagement en kwaliteitsmanagement?

Binnen uw organisatie vinden veel processen plaats. Waarschijnlijk streeft u naar optimale efficiëntie en hoge kwaliteit, zodat medewerkers het beste resultaat behalen en klanten tevreden blijven. Binnen continue interne verbeteringen bestaan twee bekende begrippen: procesmanagement en kwaliteitsmanagement. Wat is het verschil? Dat leggen we u graag uit!

U streeft naar efficiëntie en hoge kwaliteit. Hier komen twee begrippen bij kijken: procesmanagement en kwaliteitsmanagement. Lees meer.

Wat is procesmanagement?

Procesmanagement is een manier om uw bedrijfsprocessen soepel te laten verlopen. Vloeiend lopende bedrijfsprocessen leveren veel voordelen op. Zo verhogen deze de efficiëntie binnen uw bedrijf, wat leidt tot kostenbesparing. Tevens dragen deze bij aan een hogere kwaliteit van producten en diensten, met als uitkomst een betere klantervaring. Om sterke bedrijfsprocessen te realiseren, is er een systematische aanpak nodig. Hier komt procesmanagement om de hoek kijken. Eerst wordt gekeken naar de huidige workflow. Daarbij worden zowel zaken die direct gerelateerd zijn aan de productie van goederen onder de loep genomen als ondersteunende processen van een afdeling. Wat gaat er goed en wat kan efficiënter? Op basis van deze analyse komt er een plan om de workflow te optimaliseren, denk hierbij aan een aangepast systeem. In de vervolgstap, de implementatiefase, kunt u denken aan het trainen van medewerkers om met dit vernieuwde systeem te werken. Het doel van procesmanagement is uiteindelijk dat u sneller strategische doelen bereikt en tegelijkertijd waarde kunt leveren aan klanten en andere belanghebbenden. Let op: procesmanagement is geen eenmalige activiteit, maar een continue cyclus van verbetering. We vertellen u hier graag vrijblijvend meer over. Kwaliteitsmanagement bevat overeenkomsten, maar verschilt ook op veel vlakken.

Wat is kwaliteitsmanagement?

Kwaliteitsmanagement omvat een gestructureerde aanpak die helpt de kwaliteit van uw producten, diensten en processen te waarborgen en deze continu te verbeteren. Deze standaard kwaliteit is cruciaal voor het behouden van klanttevredenheid en de efficiëntie binnen uw bedrijf. Wat zijn de kwaliteitsnormen, specificaties en vereisten voor producten of diensten? Doelen worden vastgesteld en er komen plannen om deze te bereiken. Het ontwikkelen van processen en systemen die nodig zijn om aan de normen te voldoen, hoort hier ook bij. Veel organisaties implementeren hiervoor een kwaliteitsmanagementsysteem en laten vervolgens via een ISO 9001-certificering de betrouwbaarheid van hun bedrijf zien. Deze systemen helpen bij het formaliseren van processen en het vastleggen van documentatie, zodat er consistent aan kwaliteitsdoelen wordt gewerkt. Een ander onderdeel binnen kwaliteitsmanagement is kwaliteitscontrole: tijdens de productie of dienstverlening worden testen en inspecties gehouden, om zo fouten en afwijkingen te identificeren. Om deze problemen in de toekomst te voorkomen, worden er regelmatig audits gehouden. Ondertussen wordt er een cultuur gecreëerd van continue proces-, product- en dienstverbetering.

Het concrete verschil tussen procesmanagement en kwaliteitsmanagement

Procesmanagement en kwaliteitsmanagement zijn beide belangrijke aspecten voor sterke interne processen, maar ze richten zich op verschillende doelen en hebben andere focuspunten:

  • Doel

Procesmanagement heeft als doel het verbeteren en optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het waarborgen van de kwaliteit, zodat ze voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klant.

  • Focus

Bij procesmanagement gaat het echt om het stroomlijnen van uw processen en het verminderen van onder andere onnodige tijdrovende taken. Kwaliteitsmanagement focust zich meer op het consistent kunnen leveren van producten en diensten die vooraf aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen. Dit gebeurt middels inspecties en kwaliteitscontroles.

De beste optie voor uw organisatie

Wilt u een efficiëntere organisatie met geoptimaliseerde bedrijfsprocessen? Dan biedt procesmanagement de uitkomst. Bent u meer op bezoek naar een structurele hoge kwaliteit van producten en diensten en daarmee ook een verhoogde klanttevredenheid? Dan is kwaliteitsmanagement voor u een goede oplossing. Wij denken graag mee wat het beste past binnen uw situatie. Neem hiervoor gerust contact met ons op!

 

Direct bellen Direct bellen