Van Nieuwpoort: “Diks Process Support stelde de juiste vragen en kon ons goed doorgronden”

Kwaliteits- en milieumanagement zijn cruciaal voor bedrijven in de betonsector. Van Nieuwpoort Groep vroeg ons om hun ISO 9001 en ISO 14001 certificeringen te herzien en te integreren in een vernieuwd digitaal KAM-managementsysteem. Jan van de Gevel is KAM coördinator en auditor veiligheid en milieu bij Van Nieuwpoort Groep. Hij vertelt in dit artikel over onze samenwerking.

Voor Van Nieuwpoort Groep integreerden we de ISO 9001 en ISO 14001 in een vernieuwd digitaal KAM managementsysteem. Lees hier hun ervaring.

Extra handen nodig

Van Nieuwpoort Groep bestaat uit een keten bedrijven die al decennia lang bouwgrondstoffen, betonmortel, prefab beton en EPS-producten levert. Jan: “Waar we grondstoffen winnen, onderzoeken we hoe we deze optimaal kunnen ontwikkelen en verhandelen.” Van Nieuwpoort Groep opereert vanuit diverse kantoren, productielocaties, groeves en winwerktuigen in Nederland, België en Duitsland. Daarnaast beheren ze verschillende betonmortelcentrales, zowel in exploitatie als in verhuur en deelnemingen. Hoe kwam de samenwerking met Diks Process Support tot stand? Jan: “Er stond een nieuwe audit door KIWA op de planning, maar ons KAM-managementsysteem was verouderd. Voor de audit moesten we de recente veranderingen binnen ons bedrijf kunnen aantonen. We zochten expertise van buiten onze organisatie om een digitaal handboek op te zetten.  Op dat moment stelde onze duurzaamheidsmanager, Edo Peet, voor om Diks Process Support in te schakelen.”

Realistisch advies KAM-managementsysteem 

Edo had eerder samengewerkt met een van onze specialisten. Hij vertelt: “Externe consultants komen en gaan. Deze specialist onderscheidt zich doordat hij niet alleen adviseert, maar ook zelf de handen uit de mouwen steekt om een goed eindresultaat te bereiken. Hij heeft ruime ervaring in de betonsector en maakt gemakkelijk contact met collega’s.” Zodoende kwam Diks Process Support in contact met Van Nieuwpoort Groep. Samen bespraken we de eisen waaraan het KAM-managementsysteem moest voldoen. Jan blikt terug: “Diks Process Support beoordeelde in deze voorgesprekken realistisch wat wel en niet haalbaar was en adviseerde over wat verstandig zou zijn. Zo hadden we bijvoorbeeld al veiligheidsaspecten vastgelegd op een dashboard, waardoor het overbodig zou zijn om deze ook in het vernieuwde digitale handboek op te nemen. Ze waren duidelijk in wat nodig was en wat later nog verder uitgewerkt kon worden.”

Gestructureerde en heldere inhoud

Na de voorgesprekken gingen we bij Diks Process Support aan de slag met het vernieuwde handboek. Al snel ontvingen we een positieve reactie van Jan. Hij vertelt: “Wat we me opviel aan de nieuwe opzet was de duidelijke structuur. Gebruikers met de juiste rechten kunnen nu alle benodigde informatie op één centrale plek inzien en de inhoud is helder verwoord. Dit is veel praktischer dan wanneer informatie verspreid staat op verschillende schijven, waardoor gebruikers de informatie naar eigen inzicht kunnen interpreteren. Een ander voordeel is dat gebruikers kunnen zien wanneer een collega actief bezig is in het handboek, wat de samenwerking verbetert.”

Makkelijk benaderbaar

Tijdens het ontwikkelen van het digitale handboek hielden we bij Diks Process Support regelmatig contact met de Van Nieuwpoort Groep. Jan vertelt: “Ze waren goed bereikbaar en ze dachten veel mee. Dat is essentieel voor een succesvolle samenwerking, vooral bij een organisatie als Van Nieuwpoort Groep. Wij bestaan uit verschillende bv’s en bedrijven. Het kan voor een externe partij een uitdaging zijn om alles volledig te begrijpen. Diks Process Support stelde de juiste vragen en kon ons goed doorgronden.”

Toekomstige samenwerking

Inmiddels hebben we bij Diks Process Support het nieuwe KAM-managementsysteem ontwikkeld. Jan: “Ik heb er een goed gevoel bij. Het team van Diks Process Support bestaat duidelijk uit vakmensen. Ze weten waar ze het over hebben en ze begrijpen hoe een effectief handboek eruit moet zien.” Edo knikt instemmend. “Dit sluit aan bij mijn eerdere ervaringen. Het team is nu uitgebreid, waardoor we zelfs nog sneller resultaten hebben geboekt.” Hoe ziet de toekomstige samenwerking eruit? Jan heeft daarover al duidelijke ideeën: “Voor een nog betere kwaliteitsborging wil ik onder andere werken aan een KOMO- en KIWA-certificering. Daarnaast zullen we ons richten op de zelfstandige implementatie van ons vernieuwde digitale handboek, waarbij Diks Process Support naar verwachting een sterke adviserende rol zal spelen.”

Direct bellen Direct bellen