Unique People Wonen B.V.: “We staan sterker in de markt met ISO 9001”

Hoe laat je als zorgorganisatie zien dat je kwaliteit niet alleen levert, maar ook borgt? Voor Unique People Wonen B.V. werd dat steeds belangrijker. Maar waar begin je als de ISO 9001 nieuw voor je is? Samen met Diks Process Support zette het bedrijf de stap naar certificering. Administratief secretarieel medewerkster Margret van den Bosch vertelt hoe de samenwerking verliep.

Unique People Wonen B.V.

Duidelijke doelstelling

Unique People Wonen B.V. begeleidt mensen met complexe zorgvragen. “Wij ondersteunen en bieden opvang aan mensen die een indicatie hebben voor beschermd wonen. Inmiddels hebben we woongroepen op drie verschillende locaties”, Margret. De ISO 9001-certificering was voor Unique People Wonen B.V. een duidelijke doelstelling. “We willen aan alle kwaliteitseisen voldoen en gemeenten vragen steeds vaker om deze certificering. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen. Maar hoe pak je zoiets aan?”

Goede klik

Tijd om een ondersteunende partner in te schakelen. “Ik ging blanco het traject in: de ISO 9001 was voor mij nieuw en daarom aftasten”, blikt Margret terug. “Hoe richt je samen met een externe partij de administratie goed in? Wat ik vooral belangrijk vond in een samenwerking, was goede communicatie. Gelukkig hadden we dat met de contactpersoon van Diks Process Support meteen. Wij zijn zelf nuchtere Brabanders en onze contactpersoon was ook echt een mensenmens. De klik was er direct en dat gaf vertrouwen.”

Expertise viel op

Hoe meer je documenteert, hoe minder je soms ziet. Dat merkte ook Margret. “We kregen veel tips en tricks. Zo wezen ze ons op onderdelen van het personeelsdashboard die simpeler of duidelijker konden.” Wat haar vooral opviel? “De expertise. Onze contactpersoon is gedreven, weet waar hij het over heeft en neemt echt de tijd om dingen uit te leggen. Bij de stakeholdersanalyse liep ik bijvoorbeeld even vast, maar met een helder voorbeeld en korte toelichting werd het meteen duidelijk.” Ook is Margret te spreken over de flexibiliteit: “In de zorg kan er altijd iets tussen komen wat net iets belangrijker is en dan zul je altijd zien dat het dan net niet goed uitkomt. Dat was nooit een probleem. Er werd altijd met ons meegedacht.”

Aantoonbare kwaliteit

De inspanningen werden beloond: Unique People Wonen B.V. slaagde voor de externe audit. Wat de certificering hen sindsdien heeft opgeleverd? “Allereerst veel meer inzicht”, vertelt Margret. “Onze protocollen en beleidsdocumenten zijn nu veel scherper. Maar we merken ook dat we beter gevonden worden. Inmiddels krijgen we cliënten uit heel Nederland, zelfs uit het noorden. We staan sterker in de markt omdat we nu aantoonbaar kwaliteit leveren en borgen. Ons doel – meer opdrachtgevers aantrekken – is dus zeker gelukt.”

Hercertificering in zicht

De hercertificering van de ISO 9001 staat inmiddels alweer op de planning. “Deze vindt pas in december plaats, maar we hadden in september al contact met Diks Process Support over de voorbereiding. Zo zijn we alvast gestart met de verbeterpunten, bijvoorbeeld het aanscherpen van het klachtenformulier voor bewoners. Onze contactpersoon geeft steeds duidelijk aan hoe zwaar een aandachtspunt weegt. Zo weten we continu waar we aan toe zijn. Volgend jaar krijgen we bovendien scholing over de administratieve kant, zodat ik dat zelf kan oppakken. We gaan met veel enthousiasme verder met deze samenwerking!”

Ook uw positie in de markt versterken en aantoonbaar kwaliteit leveren? Neem gerust contact met ons op!

Gerelateerde artikelen over ISO 9001

Wilt u meer weten over kwaliteitsmanagement en het opzetten of verbeteren van een ISO 9001-systeem? Bekijk dan onze aanvullende artikelen waarin we onder andere ingaan op de normstructuur, het opstellen van processen, het uitvoeren van interne audits en de stappen richting een succesvolle ISO 9001-certificering.

Direct bellen Direct bellen